IMOCA – Vízre szállt az OceansLab – Verseny a versenyben a versenyért

Nem lesz ott a Transat Jacques Vabre mezőnyében

Október 16-án a Black Pepper Yachts nantes-i műhelyénél vízre szállt a legújabb IMOCA 60-as az OceansLab. A hajó rohammunkában készült. Karbon kompozit teste Kápolnásnyéken, a Pauger Carbon műhelyben rekordidő, 8 hónap alatt épült meg és augusztusban kelt útra Nantes felé. Azóta folyik a hajó elemeinek összeépítése, szerelése. Az eredeti terv szerint indult volna a most szombaton, október 28-án rajtoló Transat Jacques Vabre transzatlanti versenyen, ám erre az időpontra nem készültek el. Az utolsó simítások folynak és La Rochelle-ben történik a hajó hidrogéntartályainak feltöltése, mert a Sam Manuard tervezésű OceansLab az első olyan versenyvitorlás, amely az elektromos szükségleteihez szükséges energiát hidrogénből nyeri.

A közvetlen cél: Az utolsó szalmaszál megragadása a Vendée Globe induláshoz

A 2024 novemberében rajtoló szóló földkerülő versenyre való indulási jog megszerzéséről többször is írtunk már. 40 versenyző rajtolhat majd, viszont erre 44-en pályáznak. Ám a válogatás előírásai meglehetősen bonyolultak, a szelekció alapvetően kétlépcsős. Egyrészt meg kell szerezni egy alapkvalifikációt az induláshoz, ezután jönnek azok a szabályok, amelyek akkor lépnek életbe, ha több, mint negyven jelentkező van.

A szabály úgy szól, hogy a kvalifikáció megszerzéséhez a 2024-es Vendée Globe-ra minden skippernek legalább két egyéni versenyen rajthoz kell állnia, beleértve egyet 2022-ben vagy 2023-ban ÉS egyet 2024-ben. E két verseny közül legalább az egyiken célba is kell érni. Nagyon fontos kitétel itt, hogy már azzal a hajóval teljesíthető ez az alap minősítés, amelyikkel az adott versenyző majd a földkerülőn is részt venne. Tehát van, aki már gyűjtött mérföldeket, de  ez a fajta kvalifikációja nincs meg, mert mondjuk csak most lett meg a hajója, amivel indulna a Vendée Globe-on.

Jelenleg a 44 benevezett szólóvitorlázóból tizenháromnak még nincs meg a 2022-es vagy 2023-as alap kvalifikációja. (Dalin, Lunven, Ruyant, Bellion, Van Weynbergh, Goodchild, Simon, Guiffant, Richomme, Cremer, Dorange, Le Cam, Sharp.) A többiek – köztük Weöres Szabolcs is – már megszerezték ezt 2022-ben a Vendée Arctique vagy a Route du Rhum teljesítésével. Nekik a Vendée Globe rajtig terjedő időszakban már elegendő lesz pusztán elrajtolni a két 2024-es szóló kvalifikációs versenyek bármelyikén.

A még nem minősült tizenháromnak viszont okvetlenül ott kell lenni Martinique-szigetén a Retour a la Base rajtjánál. Tizenegyen a szombaton rajtoló Transat Jacques Vabre mezőnyében versenyezve (és kvalifikációs mnérföldeket gyűjtve) hajóznak át az Atlanti-óceánon, és bizonyára ott lesznek a Retour a la Base martinique-i startján.

Ám Phil Sharp és Jean Le Cam hajói még nem versenykészek. Nekik külön kell majd eljutniuk a hajóikkal Martinique-ra, hogy ott megragadják a Vendée Globe rajtjog megszerzés reményének életben tartásához az utolsó szalmaszálat.

Ha mindenkinek megvan a kötelezően teljesítendő alap, azután következhet a rajtjog megszerzésének eldöntéséhez a kijelölt versenyeken való mérföldgyűjtéssel felálló ranglista. A mérföldgyűjtéses ranglista csak az öregebb hajókkal versenyzők között dönti majd el, hogy ki kapja meg az indulási jogot a fennmaradó helyekre. Ugyanis 13 darab új, a legutóbbi Vendée Globe óta épült IMOCA felmentést kap. Ők pusztán az alapkvalifikáció teljesítésével benn vannak a negyven induló között.

Ily módon 39 helyre pályáznak a benevezettek, mert a 40. indulási jogot majd a versenyrendezőség adja ki.

Mindenesetre az OceansLab hajósának a brit Phil Sharpnak igen egyszerű a képlet: már az utolsó lehetőség megragadásáért küzd. Ha azt eléri, akkor sincs még a rajtjogosok között, de legalább nyitva marad számára az indulási jog megszerzésének lehetősége. Hiszen ha nem éri el a november 26-án Martinique-ről induló Retour a la Base nevű verseny rajtját, akkor – a jelenleg érvényes Vendée Globe rajtkvalifikációs szabályok értelmében – elbukja a versenyen való részvételi lehetőséget.

Ám neki – és persze Jean Le Camnak – új hajóval indulóként ott van még egy nagy versengés a rajtjogért. Egymás ellen!

Ugyanis 14 új hajó épült, nem tizenhárom!

Kettejük közül az egyiknek el kell érni azt az újhajós tizenharmadik helyet, mert aki gyengébb lesz ebben, annak marad a mérföldgyűjtés, mint ha csak öreg hajóval indulna. Viszont az ellenfelek sokezer mérfölddel jobban állnak! Ők pusztán a hátralévő, mérföldgyűjtésre kijelölt versenyek teljesítésével előttük maradhatnak a listán.

Az pedig meglehetősen nagy kockázat egy újhajós IMOCA projekt számára, hiszen ez azt jelenti annak, aki hoppon maradt, hogy lényegében hiába tuszkolt bele valamibe 5-7 millió Eurót, vagyid 2-2,5 milliárd forintot. Ezt a helyzetet fejeli még meg a Retour a la Base részvétel projektzáró veszélyt hordozó kvalifikációs kényszere. Egyébként ez az a kockázat, amit a Banque Populaire mint főszponzor nem vállalt fel Clarisse Cremer esetében. Inkább választották a diszkrimináció átkának fejükre olvasását…

Jean Le Cam ezen a képen a lánya hajójában. Thais Le Cam jelenleg a Mini Transaton versenyez – Fotó: Vincent Olivaud

Ha mindketten odaérnek a Retour a la Base november végi rajtjára, és teljesítik az alap kvalifikációs feltételt, akkor közöttük is majd a mérföldgyűjtős ranglista dönt. Amelyen persze reménytelenül rosszul állnak, és lehet, hogy majd egyikük sem jut be a mérföldjei révén a rajtra jogosultak negyvenes mezőnyébe. Viszont az, aki az egymás közötti versengésben jobb lesz, elviszi a tizenharmadik új hajós helyet!

Ha Sharp vagy Le Cam közül valamelyik elérte volna a TJV rajtját, azzal 2700 tengeri mérföld, vagyis 2700 pont előnyre tett volna szert az ellenfelével szemben. Ám, egyikük sincs a rajtlistán.

Aki veszít, feltehetően kimarad! Phil Sharp ugyanis nem számíthat a rendezőség által meghívotti státuszra

Kettejükön kívül még ketten vannak, akik rosszul állnak a mérföldgyűjtésben. Feltételezve, hogy a negyvennégy pályázó közül mindenki teljesíti a 2023-as minősítési feltételeket, akkor a mérföldszámával jelenleg amúgy a maga 1384 mérföldjével még szintén kimaradó Yoan Richomme elviszi a maga újhajós helyét. Ez esetben a pillanatnyilag kimaradó pozícióban lévők a következők: Clarisse Cremer 642 mérföld,  Violette Dorange 294 mérföld, illetve Jean Le Cam és Phil Sharp nulla mérfölddel.

Ám a lányok esélye nem pusztán a mérföldelőnyben rejlik, amely egyébként sem igazán jelentős. Hanem a verseny rendezősége által kiosztott 40. helyben. Talán nem meglepő, ha azt mondom, hogy ennek a helynek a kiadásában szubjektív és a korhangulatnak magfelelő, ahhoz igazodó szempontok fognak dönteni.

A negyvenedik, a rendezői kedvezményezett helyre Phil Sharp, bár az első hidrogén energiabázisú versenyhajó az övé – egy jópont a klímavonalon -, mégis férfiként és britként esélytelen… Elnézést kérek, ha feltételezem, hogy francia ellenfelek mellett nem őt fogják számításba venni! Amúgy a zuhanyhíradóból kiszivárgó hírek is ezt támasztják alá.

Jean Le Cam a verseny legendája, ez lenne a hatodik részvétele, ami rekord (csak Alex Thomson rajtolt még ötször a földkerülőn), ráadásul francia, és rendkívül népszerű. Ő Jean Király. Éppen csak férfi.

Clarisse Cremert az Alex Thomson Racing karolta fel – Fotó: PKC Media

Clarisse Cremer tehetséges, még mindig fiatal francia szólóvitorlázó nő. 12. helyen ért célba a 2020-21-es Vendée Globe-on, majd azóta lezajlott körülötte egy kellemetlen eset. Mivel időközben gyermeket szült, és így nem vett részt a mérföldgyűjtő és kvalifikációs futamokon, a szponzora a projekt kockázatát mérlegelve kilépett mögüle. Ezt persze azonnal a nők, a női vitorlázók elleni diszkriminációként tálalta a sajtó, és pumpálta nagyra a közösségi média. Ezután karolta őt fel az Alex Thomson Racing, vagyis egy igen komoly erőt is képviselő csapat, amelyet pedig jelentősen megtámogatott egy francia szponzor. Így immár L’Occitane en Provence az elmúlt évek sikerhajójának, az egykori Apivia IMOCA 60-asnak a neve.

Ilyen előzmények mellett nem túl bátor feltételezés, hogy ha netán szükséges lesz, akkor Clarisse Cremer kapja meg a rendező által kiadandó meghívásos negyvenedik helyet.

Ha akár csak egyetlen hajó is kiesik az előtte lévő sorból – például a kavlifikációs feltételeket eddig teljesített és 6874 mérföldet gyűjtött, ám árbócát és szponzorát vesztett Nicolas Troussel –, vagy Clarisse megelőz valakit a mérföldgyűjtéses sorban, akkor következik az a kérdés, hogy Jean Le Cam megkaphatja-e azt a bizonyos bónuszhelyet, vagy inkább Violette Dorange-nak adják, aki ugyebár egy tehetséges és fiatal vitorlázónő…

 

Violette Dorange első IMOCA versenye a szeptemberi Défi Azimut volt

Phil Sharp még ekkor sem számíthat a meghívásos helyre

Tehát így vagy úgy, de neki el kell érnie a Retour a la Base rajtját, majd le kell győzze Jean Le Camot a versenyért folyó versenyben. Netán abban reménykedni, hogy többen is kiessenek valamilyen módon a most még az első harminckilencbe tartozó ellenfelei közül.

Vagyis mindenki közül ő kapkod a legtávolabbról ama bizonyos utolsó szalmaszál után, és ha elcsípi, akkor sincs még a biztos résztvevők között. Ám ha mind e hátrányokat leküzdve sikerrel jár, akkor az OceansLab ott lehet a rajtnál 2024 novemberében.

Ez esetben pedig lehetséges, hogy a mezőny tíz százaléka is olyan IMOCA 60-assal vitorlázik majd a 2024-es Vendée Globe-on, amelyeknek a karbon kompozit teste Magyarországon, Kápolnásnyéken épült a Pauger Carbon műhelyében.

Ruji

Versenyben a versenyért – videók az OceansLab építéséről

Félidőben, valamikor tavasszal és nyáron a Pauger Carbon műhelyben Kápolnásnyéken

FRISS HÍR

Ma (2023. október 27.) délutáni hír, hogy Charlie Dalin, aki egyébként eddig a második legtöbb mérföldet tette meg a kvalifikációs versenyeken és az elmúlt évek legsikeresebb IMOCA versenyzője, egészségügyi okból nem tud részt venni a Transat Jacques Vabre-on és feltehetően a Retour a la Base-on sem. Ennek ellenére Dalin a versenyzőtársával Pascal Bidégorryval elrajtol majd és ezután áll ki a versenyből. Ugyanis neki sincs még meg az új hajójával az alap minősítése, és –  ahogy azt feljebb cikkünkben leírtuk – a szabályok szerint legalább ott kéne lennie a martinique-i rajtnál ahhoz, hogy indulhasson majd a Vendée Globe-on. Azért rajtol el betegen is a TJV-n, mert a versenykiírásban van egy kiegészítés, amely a következőket mondja:

“Amennyiben a Transat Jacques Vabre 2023 verseny során olyan súlyos kár történik (“In the event of major damage encountered”), amely lehetetlenné teszi a páros (bármely tagjának) részvételét a Transat Jacques Vabre 2023 visszatérési versenyében (Retour à La Base), az esetben a verseny szervezői ez alól felmentést adhatnak, elfogadva, hogy a Transat Jacques Vabre 2023 rajtjával helyettesítsék a visszatérő verseny rajtját.”

Tehát Charlie Dalin, ha betegen is, de Pascal Bidégoryval párban elrajtol a TJV-n, majd azonnal kiáll, a Vendée Globe szervezői pedig ezután megadhatják neki a fenti felmentést.

Charlie Dalin és az Apivia a Rolex Fastnet Race-en a híres szikla közelében

Részletes kvalifikációs_táblázat_a 10. VendéeGlobe-hoz







 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!