Transat Jacques Vabre 2023 – Ma újra rajt, holnap pedig IMOCA rajt
Újabb ciklon tart Európa felé, de enyhébb, mint a korábbiak
Ma reggel ismét elrajtolt és ezzel folytatja a Transat Jacques Vabre atlanti-átkelő versenyt az Ocean50 és a Class 40 osztály, akik korábban egy sprint menettel La Rochelle kikötőjéből versenyben áthajóztak Lorient-be, és ott vészelték át a nyílt vízen olykor 80 csomós széllel fújó vihart. A La Rochelle-ben maradt IMOCA osztály negyven hajója holnap, november 7-én kezdi a versenyt, és az eredetileg tervezetthez képest módosított, rövidített pályán vitorláznak Martinique-ra.
Az eredeti rend szerint versenyző Ultim trimaránok pályájuk legdélebbi részén vitorláznak, és közelednek as Ascension-szigethez, amelyet megkerülve már a karibi cél felé vehetik az irányt. A verseny szoros. Az élen a Maxi Banque Populaire XI. halad (Armel Le Cléac’h és Sebastien Josse), de csak 45 mérfölddel az utóbbi napokban a harmadik helyről a másodikra felzárkózó SRV Lazartigue-ot (Francois Gabart – Tom Laperche) előtt, akiket 10 mérfölddel hátrébb a Maxi Edmond de Rothschild (Charles Caudrelier és Erwan Israel) követ. Az óriás trimaránok a 7500 tengeri mérföldes útjuknak eddig nagyjából a felét teljesítették.
Ocean50
A ötvenlábas trimaránok hathajós mezőnye délelőtt 10 óra 30 perckor 11-12 csomós szélben rajtolt el Lorient elől és az eredetileg kiírt, a Fernando de Noronha szigeteket kerülő útvonal helyett rövidített pályán vitorláznak. A Zöldfoki-szigeteket fogják kerülni mielőtt Martinique felé fordulnának, vagyis 4320 tengeri mérföldet kell vitorlázniuk az eredetileg tervezett 5800 helyett.
Class 40
Az Ocean50-k után negyed órával a La Rochelle-ben még 44 hajós flottából 41-en rajtoltak el. Négy hajó szenvedett sérülést az első rövid sprintszakaszon. Közülük csak az amúgy esélyesek közé sorolható Crédit Mutuel tudott elkészülni az újabb rajtra. Ian Lipinski és Antoine Carpentier a nemrég cserélt új árbócukat vesztették, de a rövid idő alatt, amíg a flotta a vihar elvonulását várta, beállították a régi árbócukat és odaértek a rajtra. A másik háromnak még 72 órán át lenne lehetőségük arra, hogy a többiek után eredjenek, ám az eredménylistán már DNC jelzéssel szerepelnek, tehát valószínűleg lemondtak erről a lehetőségről.
Ez annál is inkább érthető, mert ennyi késéssel éppen az érkező újabb alacsonnyomású időjárási rendszer kemény szeleibe rajtolnának bele, amelyet egyébként a mezőny a mai rajttal és délre virtorlázással el fog kerülni.
IMOCA
Nekik is hivatalossá vált a pályarövidítés, azaz a korábban tervezetthez képest ők sem vitorláznak le az Egyenlítő közelébe, hanem a z Azori szigetekhez tartozó Santa Maria szigete kell csak kelet felől elhagyniuk Martinique felé vitorlázva. Így a pályájuk 3750 tengeri mérföldesre rövidült. Mivel kétszemélyes verseny, így az egyes skipperek a célba érkezéssel 1875 tengeri mérföldet könyvelhetnek el a Vendée Globe rajtjogáért vívott küzdelemben.
Az IMOCA 60-asok kedden, november 7-én reggel rajtolnak. Hajnali 4 órakor kezdik a kihajózást, 4.45-től 6.00-ig lesz nyitva a kikötő kapuja, majd 9 óra 30 perckor várható a rajt. Sokkal kisebb szélben és nyugodtabb tengeren rajtolhatnak majd, mint azt tették volna október 30-án. Viszont ezúttal is igyekezniük kell dél felé, mert egy újabb viharfront tart az európai partok felé, amellyel a keddről szerdára virradó éjszakában találkozhatnak majd. Az előrejelzések szerint viszont ez már nem lesz olyan kemény, mint azok a viharok, amelyeket La Rochelle-ben vészeltek át, mivel ezúttal “csak” 4 méteres hullámok és 30-35 csomós délnyugati szél várható.
A rajtról élő közvetítés lesz a youtube-on.
Videó a fent leírtakról
A hajók pozícióját mutató grafikus nyomkövető oldal