Transat Jacques Vabre 2023 – Az IMOCA osztályban megvédte tavalyi elsőségét Thomas Ruyant

Címvédés – ezúttal persze párban

2022-ben a Route du Rhum szólóvitorlás verseny volt, idén kétfős csapatok versenyeznek. Ez sem zavarta meg Thomas Ruyant-t abban, hogy Morgan Lagravierre segítségével nagy küzdelemben, de megvédje tavalyi elsőségét. Még jobban megzavarhatta volna idén befejezett új hajója a For People, amelyet a vízre bocsátása óta eltelt fél évben talán még nem ismerhetett ki tökéletesen, vagyis jó eséllyel még nem érhette el a hajó teljesítőképességének a csúcsát.

Thomas Ruyant és a háttérben Morgan Lagravierre

A For People 11 nap, 21 óra, 32 perc és 31 másodperc alatt vitorlázott La Rochelle-től a Martinique-szigetre, a Fort de France kikötő előtti célig. November 19-én értek célba, helyi idő szerint hajnali 2 órakor.

Az elméletileg ideális, 3750 tengeri mérföldes pályát 13,17 csomós átlagsebességgel tették meg. Valójában 5425 mérföldet (10047 km) vitorláztak 19 csomós (35,2 km/ó) átlagot teljesítve.

Nagy diadal ez a tervezőknek is

Antoine Koch új név az IMOCA világában, míg a Finot Conq iroda (Jean-Marie Finot és Pascal Conq), akikkel dolgozott, az egyik legismertebb, viszont a hatvanlábas versenyhajók között kivívott hírnevüket közel két évtized elteltével frissíti Ruyant-ék győzelme. Az egykor dicsőséges Finot-Conq hajók utoljára 2007-2008-ban épültek, és azok az akkoriban modern IMOCA 60-asok mára oda tartoznak a mezőnyben, mint a Szabi Racing New Europe hajója. Ma azokkal a régi nagy Finot-Conq hajókkal Manuel Cousin, Tanguy Le Turquais, vagy Jingkun Xu vitorláznak. Ennyit fejlődtek az IMOCA versenyhajók tizenöt év alatt!

A For People idén márciusban készült el, Antoine Koch tervezte együttműködve a Finot-Conq irodával – Fotó: DJI

Végig szoros küzdelemben voltak az első helyért, bár a cél előtt már 55 mérfölddel megléptek a második helyen befutó Paprec Arkéa, vagyis Yoann Richomme és Yann Eliès előtt.

A tervező Antoine Kochnak rendesen fülig érhetett a szája, mert a Paprec Arkéa testvérhajója a For People-nek. Ám, hogy még hab is legyen a tortán Koch nem csak messziről nézte hajói szereplését, hanem versenyzőként harmadikként érkezett Ruyant régi hajóján – az egykori LinkedOut most For Planet néven fut – a Vendée Globe-ra készülő Sam Goodchildot segítve.

Érdekes időjárásban versenyeztek

Ezzel az alcímmel nem a rajthalasztásra és a viharos első napokra utalnék, bár vonatkozhatna arra is. Sokkal inkább arra, amilyen időjárással a versenyzők a spanyol partoktól délre szembesültek.

Általában a szokásos az, hogy dél felé törve igyekeznek mielőbb elérni a északkeleti passzátszél zónáját, és attól fogva mehet száguldás egy hosszabb, de megbízhatóan jó szeles déli íven a Karib-tenger felé. Persze az Azori magasnyomású területén való átjutás mindig izgalmas navigációs vetélkedő – tavaly Weöres Szabolcs itt remekelt –, ám a megoldás szinte mindig a gyors átjutás, amit passzátszeles vágta követ, és majd csak a cél előtt akadnak még trükkös szeles mérföldek a befutó előtti szakaszon.

Ám idén az éppen kiterjedő majd lassan elgyengülő Azori-anticiklon keletre húzódva fokozatosan becsukta a délre tartó utat a közeledő mezőny előtt. Az élen járók még könnyebben átjutottak, a középmezőnynek egyre inkább hívogatóvá vált egy északabbi útvonal, a magasnyomású rendszer központja „felett”, az északi oldalon való vitorlázás, amire ráerősített az is, hogy még északabbról egy alacsonnyomású rendszer tört be a Karib-tenger felé vezető útra.

A mezőny második felének – köztük Szabinak és Iránának is – pedig egyre jobban, majd teljesen lezárult a dél felé mutató opció. A Szabi Racingnek például már egy 150-200 mérföldes aligszeles sávon kellett volna átátvergődniük a gyors hajókkal már délre jutottak követéséhez.

Vagyis a negyvenhajós mezőny egy részének még szabad választása volt az északi és déli lehetőségek között, ami fokozatosan megszűnt a a hátrébb járó lassabb hajókkal vitorlázóknak.

Kép a rajtközvetítésből – New Europe – Weöres Szabi és Irina Gracseva

A New Europe  Szabi Racing közel a célhoz, de még kellemetlenkedhet velük az időjárás

Weöres Szabolcs és Irina Gracseva tehát az adott szituációban nagyon ésszerűen az északi útvonalat választották, holott az, akkoriban – főleg külső szemlélőnek – elég ijesztően festett. Ám ők nem csak sokkal pontosabb előrejelzések birtokában navigálnak, de százszor jobban is értenek ehhez, mint mi, fotelban szurkolók. Szabi bizonyította már ezt tavaly is, Irináról pedig úgy hírlik, hogy kiemelkedően jó navigátor, nagyon ért a jó útvonal kiválasztásához.

Így aztán nagy öröm volt látni az elmúlt héten, ahogy jönnek előre. Nem a hivatalos eredménylistát alapul véve, amely mit sem ért ez esetben, hiszen az ideális útvonalhoz számolva nagyon eltorzított képet adott, messze előre sorolva az északi oldalon levőket. Sokkal, és csalókán előrébb, mint a pozíciójukban lévő potenciál.

Ám azt volt jó látni Szabiék menetében, ahogy az időjárás alakulása igazolta, hogy milyen jól gondolkodtak előre. Nem utolsó sorban pedig azt, ahogy az északi csoportban előre léptek. Megkockáztatom ott az elmúlt héten messze ők vitorláztak a legjobban.

A hajók jelen állása, de az egy nap múlva várható széltérképen ábrázolva

Jelenleg 26. helyen vannak a célt közelítve egyre reálisabb eredménylistán. De sajnos még nagyon izgalmas, lehet, hogy túl izgalmas utolsó 500 mérföld vár rájuk. Nem egyszerűen azért, mert ők északról érkeznek, néhányan pedig délről. Hanem az előrejelzések szerint a következő napokban Martinique körül durván gyengülni fog a szél. Az is megeshet, hogy egy óriási szélcsendes „lavór” borul a környékre, amelyben a lutri főszerepet játszhat. Az ilyen napok csak akkor hagynak kellemes emléket, ha a kósza szélcsíkok segítenek, nem pedig pofonokat adnak.

Viszont az alapjában véve mindegy, hogy a magyar hajó 26. lesz-e a célban – ami fantasztikusan jó eredmény a hajók sebességpotenciál szerinti  besorolásához képest – vagy netán bemázlizik mellettük valaki. A legfontosabbak a begyűjtött kvalifikációs mérföldek, a megszerzett rengeteg tapasztalat, és az elmúlt napok vitorlázása alatt remélem Szabiéknak is jólesően nyugtázható sikerélmény.

Ruji

A verseny honlapja

A hajók pozícióját mutató grafikus nyomkövető oldal













Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!