Arkea Ultim Challenge – Január 7-én rajtol az új szóló földkerülő verseny az óriás trimaránokkal

Január 7-én Brestből rajtol a legújabb földkerülő vitorlás verseny

Napjainkban már szinte dömping van földkerülő vitorlás versenyekből. Tavaly futották az IMOCA hajók az Ocean Race-t, éppen versenyeznek az amatőr csapatok a Clipper Round the World Race-en, klasszikus hajókkal zajlik a Global Solo Challange és az Ocean Globe Race. Most elindulnak az óriás trimaránok, novemberben pedig következik a Vendée Globe.

A Banque Populaire-rel a Vendée Globe győztes Armel Le Cléac’h vitorlázik

Hat versenyző, lényegében a teljes Ultim mezőny nekivág a kalandnak

Ez lesz az első szólóvitorlás  verseny a világ körül az óriási Ultim trimaránokon, a világ legnagyobb és leggyorsabb óceánjáró vitorlásain.

Az olyan sebességi rekordkísérletekkel szemben, mint például a Jules Verne Trophy, amelyek esetében a versenyző kivárja, amíg a csúcsidő futásához legígéretesebb, ideális időjárási helyzet alakul ki, ezúttal jó előre rögzített időpontban lesz a rajt.

Hatan készülnek feszegetnii a szólóvitorlás versenyzés és lét határait olyan hajókkal, amelyek maximális hossza 32 méter és szélessége 23 méter.

Az érvényben lévő szóló földkerülő csúcsidőt 2017-ben François Gabart (FRA) állította fel a 30 méteres Macif trimaránnal 42nap, 14 óra, 40 perc és 15 másodperces idővel. 21,08 csomós átlagsebességgel vitorlázott. Ez a hajó is ott lesz a mezőnyben. Ezt a jachtot átkeresztelték, és Marchand versenyezni fog vele.

Az Actual 2017-ben még Macif névven futotta az érvényes szóló földkerülő rekordot

Résztvevők

A versenyzők és hajóik neve (építési év, tervező, hossz/szélesség adatok):

  • Charles Caudrelier (FRA), Maxi Edmond de Rothschild (2017 Verdier 32/23)
  • Thomas Coville (FRA), Sodebo Ultim 3 (2019 VPLP/egyéb, 32/23)
  • Tom Laperche (FRA), Trimaran SVR-Lazartigue (2021 VPLP 32/23)
  • Armel Le Cléac’h (FRA), Maxi Banque Populaire XI (2021 VPLP 32/23)
  • Anthony Marchand (FRA), Actual Ultim 3 (2015 VPLP 30/22)
  • Éric Péron (FRA), Trimaran Adagio (2014. évi VPLP 31/21.)

Közülük Thomas Coville az , aki a legtöbb világ körüli szakaszt teljesítette többtestű hajón. Ötször vágott neki, háromszor tett meg teljes kört és egyszer volt csúcstartó (2016-ban, 49 nap és 3 óra).

„Meg kell találnunk azt a lelkierőt, hozzáállást, amivel a megfelelő szinten tarthatjuk magunkat ennek az egyszeri és egyedülálló kihívásnak a teljesítéséhez” – mondja Coville. – „Folyamatosan arra törekszünk, hogy a teljesítőképességünk határán vagy annak közelében dolgozzunk, miközben gyűlik az alváshiány, folyamatosan nagy kockázatot vállalunk a stresszes, frusztráló körülmények között

Szeretem azt mondani magamnak, hogy nem versenyzünk, hanem egy kemény expedíción vagyunk. Vannak gyönyörű napok, és van, amikor sírva fakadsz, sikoltozol, egyszerűen megőrülsz. A végén az eufória, a kimerültség és a lelkesedés keveredik benned.”

Thomas Coville egyszer volt földkerülő csúcstartó – Fotó: Vincent Curutchet

Öt fontos szabály a versenyutasításból:

  • A rajtvonal 168 órán keresztül marad nyitva, a célvonalat pedig a rajtidőtől számított 100 nap elteltével, azaz 2024. április 16-án zárják be.
  • A versenyzők szabadon kommunikálhatnak a parti segítőikkel. A csapat adhat időjárási infót, tervezheti az útvonalat, illetve technikai segítséget és tanácsot kaphatnak a műszaki problémák megoldásához.
  • A versenyzők megállhatnak, ám ennek két formája lehetséges. A technikai megállás során a vitorlázónak külső segítség nélkül horgonyt kell vetnie, és egy lehorgonyzott vagy kikötött csónak mellé kell kötnie. Az ilyen megállásért műszaki leállásért időbüntetés nem jár. De, ha segítők szállnak a fedélzetre, a minimális kötelező állásidő 24 óra. Ez nem vonatkozik Brest kikötőjére, és annak 50 mérföldes körzetére.
  • Az óceáni versenyek közül először most határoznak meg olyan tiltott zónákat, ahol köztudottan magas a bálnákkal és tengeri emlősökkel való találkozás kockázata. E zónák kialakítása védi a tengeri élővilágot és csökkenti az ütközés veszélyét. Ezek a zónák az Azori-szigetek, a Kanári-szigetek, Dél-Afrika déli részén, a Kergülen-szigetek és az Antarktisz egyes részei körül találhatók.
  • Emellett még a versenyzők és hajóik védelme érdekében a jégveszély miatt is lesznek tiltott zónák az útvonalon.

 

A pálya rajza. A piros körök tiltott zónák, amint a déli kék vonal alatti terület.

A verseny honlapja 

A nyomkövetős térkép a verseny honlap nyitóoldal bal alsó sarkában lévő ikonról nyitható

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!