Weöres Szabolcs – Vendée Globe álom megvalósítása hátrányos helyzetből

Ma sajtótájékoztatót tartott Weöres Szabolcs és csapata

Bemutatták a 2023-as évéről készült kisfilmet – amelyet amint lehet, közzéteszünk majd itt a hajozas.hu oldalon is –, majd a vele folytatott beszélgetés után a szép számú közönség kérdéseire is válaszolt.

Lehetetlennek tűnő helyzetből indulva mára a biztos Vendée Globe résztvevők közé tartozik

2023-ban egyértelműen sikeres, a célja elérésére figyelemmel szinte tökéletes szezont zárt. Idén még két mérföldgyűjtő verseny vár rá a Vendée Globe rajtjog biztos megszerzéséhez, ám nagyon jól áll, jó eséllyel ott lesz a negyvenhajós mezőnyben.

A bonyolult Vendée Globe kvalifikációs rendszer leírása egy korábbi cikkünkben itt olvasható – a részletes, és 2023 év végén aktuális  Vendée Globe rajtkvalifikációs eredménytáblázat pedig ITT

2023. december 13. Lorient – Célban a Retour á la Base transzatlanti után – Fotó:  Jean-Louis Carli / Alea / Retour à La Base 

Weöres Szabolcs – törött jobb oldali uszonnyal – 28. helyen ért célba Lorient-nél a Retour a la Base szóló transzatlanti versenyen, de szinte semmi jelentősége nincs annak, hogy pontosan hányadik lett. Szabolcs 2020-ban lehetetlennek tűnő helyzetből vágott neki a terve teljesítésének, hogy Fa Nándor után második magyarként részt vegyen a vitorlás világ legnehezebb versenyén, a Vendée Globe kikötés nélküli szóló földkerülőn. Sokak szemében lehetetlen, de legalábbis nagyon nehezen elérhető célt tűzött ki, ám most, egy nagyszerűen sikerült 2023-as szezon végén, lényegében egy évvel a rajt előtt már biztos résztvevőnek látszik a negyvenhajósra korlátozott mezőnyben.

Az mindenkinek nyilvánvaló lehet, hogy egy magyar vitorlázó, ha ilyesmit vesz a fejébe, amit ő, hátrányos helyzetből indul, mondjuk egy Franciaországban született és felnőtt vitorlázóhoz képest

De vajon konkrétan mik ezek a hátrányok? Több is felsorolható, de melyik közülük a legjelentősebb?

Valamint lehet-e belőle majd egyszer akár a földkerülő győzelemért hajtó szólóvitorlázó?

Szabi legnagyobb hátránya nem az, hogy egy kis, tengertől elzárt ország hajósaként kezdett álmodni a Vendée Globe-ról. Ma már bármely nemzet vitorlázója elérhet világraszóló sikert. Kis tavaink és a Balaton, a magyar vitorlás világ csak a kezdeti, bár nagyon kedves alapot jelentik, legyen szó bármilyen hajótípusról, versenyformáról. Arra pedig tökéletesen alkalmasak.

Egy alapszint felett még egy olimpiai kishajós sem otthon szerzi meg a győzelemhez szükséges tudás javát. Ahogy Berecz Zsombor és Érdi Mári sem pusztán a Balatonon lett világbajnokká. Ahhoz be kellett járniuk a világot, oda kellett menniük az éppen még jobb ellenfelekhez, oda, ahol velük edzve és versenyezve összeszedhetik a sikerhez vezető tudást.

Aki nagy álom megvalósításába kezd, az otthonról elsősorban az ehhez szükséges fantáziát és elszántságot hozhatja

Az otthon “csak” a legfontosabbakat, a biztos alapot, az érzelmi hátteret, és az ebből fakadó tisztánlátás lehetőségét adja, a többiért a megfelelő helyen kell megküzdeni a balatoni vitorlázónak ugyanúgy, ahogy egy elszánt malájnak, japánnak, vagy bárkinek, akinél otthon esetleg nincsenek meg ehhez a földrajzi adottságok, vagy ami még fontosabb, az évszázados hagyományokra és győzelmekre épült modern vitorlás bázisaik. Az országhatárokon belüli tenger csak halvány könnyítés ezen az úton.

Nyilván nagy hátrányt jelent a gazdasági, anyagi háttér megteremtésének nehézsége. Ám ez ma már a legtöbb nemzetgazdaság számára megoldható. Persze ehhez a versenyzőnek előbb bizonyítania kell a szponzorok vagy akár az állami lehetőségekkel sáfárkodóknak. Egy Vendée Globe jelenlét jól kihasználható a céges reklámtól az országképig, az „országimázs” építéséhez egyaránt. A befektetett költségek bőséggel megtérülhetnek. Az élen vitorlázáshoz szükséges legnagyobb költségvetésű csapatok esetében persze biztosabb ez a megtérülés, ám a versenyzőnek előbb el kell jutnia arra a tudásszintre, ahol már megbízhatóan képes lesz hozni azt az eredményt, ami a megtérüléshez szükséges médiafigyelmet generálja.

A Maitre Coq egy állateledelekkel foglalkozó cég. Hasznos információ ez nekem? Egyáltalán nem. Nyilván nem kerestem rá sehol. Akkor honnan tudom egyáltalán azt, hogy ilyen nevű cég létezik? Hát, ők Yannick Bestaven szponzorai, és a 2020-21-es 9. Vendée Globe győztesei. Sokmillió ember naponta többször olvasgatta, figyelte a neten, a híradásokban, hogy miként áll a Maitre Coq. Még az a nagy többség is, aki pontosan kimondani sem tudja ezt a nevet…

Nálunk még kevesen figyelik a vitorlázás eseményeit, de például a Vendée Globe-nak Franciaországban nagyobb a nézettsége, mint a híres Tour de France-nak, ráadásul a földkerülő legalább három hónapon át főszereplő a médiumokban.

Retour á la Base rajt – A Vendée Globe-nak Franciaországban nagyobb a nézetsége, mint a Tour de France kerékpárversenynek – Fotó: Anne Bauge

Ha Weöres Szabolcs 2024 novemberében elrajtol a Vendée Globe-on, és a földkerülés során mutatott teljesítményével bebizonyítja, hogy képes egyszer élmenő IMOCA versenyző lenni – ne feledjük, hogy minden majd ott lenn a déli óceánokon dől el – akkor érdemes lehet mögé tenni azt az összeget is, ami egy minőségi hajóra, ahhoz illesztett nagy és komoly csapatra, plusz a 2028-ban következő földkerülőig teljesítendő programra szükséges.

Persze, csak ha akar is tovább lépni! Azért az ő esetében nem egy palacsintaevő versenyről beszélünk. Lehet, hogy a Mount Everestet egyszer is elég megmászni, és aki megtette nem vágyik okvetlenül arra is, hogy még egyszer nekivágjon, csak hogy gyorsabban jusson fel.

Egy nyerőesélyes Vendée Globe program esetén már hétköznapi polgárnak elképzelhetetlenül nagy összegről beszélünk. Jelenleg 8-10 millió Euróról, ami 3-4 milliárd forint! De mibe kerülne egy világot behálózó, nagy tömegek figyelmét biztosan felkeltő többhónapos reklámkampány hagyományos eszközökkel? Sajnos többe, pedig olykor nemzetgazdasági szinten szükséges.

Persze az akkor majd aktuálisan választói kegyekért versenyző politikusok között biztosan lesznek olyanok, akik nagy élvezettel fognak fröcsögni ezen, mert borzasztó jól hangoztatható egy sportprogramra költött pénz feleslegessége. Holott valójában az efféle célra költött pénzt nem valamilyen szociális kiadással, hanem bármely óriáscég vagy kormány egyéb hirdetésekre költött költségeivel kell összemérni, amiben a megtérülés, pontosabban az adott hirdetés hatékonysága a valós fokmérő. A többi célzott és csúsztató, szándékos hangulatkeltés.

Vagyis Weöres Szabolcsnak még csak nem is a gazdasági, anyagi helyzete jelenti a legnagyobb nehézséget. Hiszen kezdetnek, az első nekifutáshoz annyi is elég, ami neki most már feltehetően adott. Az élmenő csapatok költségvetéséhez viszonyítva töredék összeg.

Eddig csupa olyasmit soroltam, ami lehetővé teszi és segíti céljának elérésében. Jó lenne, ha már kinyögném, hogy hol a hátránya!

Szabi legnagyobb hátránya a szólóvitorlás múltjának hiánya

Vitorlázott már a Föld körül, a MOL Hungária csapattal 1996-ban. De társakkal, ami óriási különbség az önmagára utaltsághoz képest. Ráadásul a Vendée Globe-hoz képest könnyített pályán (pl. Horn-fok helyett Panama-csatorna…), és nem profi ellenfelek ellen. Legalább is nem annyira nagy tudásúak ellen, mint most az IMOCA osztályban.

Belekóstolt a csúcsversenyzés világába is, még ha nem is versenyzőként, amikor rigger volt a dél-afrikai Team Shosholoza csapatban a 2008-as America’s Cupon. Ennek is sok hasznát látja persze a jelenlegi törekvései során, de ez nagyon más stílusú versenyzés.

A kishajós versenyhajós múltja is jelentős és sikeres, ami szerintem többet számít a magányos földkerüléshez, mint azt sokan gondolnák. Az itt szerzett tapasztalatai nem csak a lankadatlan  hajtáshoz, az apróságokra figyeléshez szoktathatták hozzá. A megfelelő meteotaktikai döntések meghozatalában is meghatározó lehet a kishajós taktikai tapasztalata, valamint az a gyors és szelektív gondolkodás, amellyel pontosabban értékelhető az egyes információk jelentősége és szerepe a döntéshozatalban.

Weöres Szabolcs nem úgy nőtt el, ahogy az ellenfeleinek nagy része, akik végigjárták az óceáni szólóvitorlás iskolát, a Mini Transattól a Class 40-n vagy a Figaro-sorozaton át a hatvanlábasok világáig. Egy ehhez a világhoz gyerekkora óta hozzáférő, atlanti parti országban, és abban a világban felnövő vitorlázónak nagy az előnye. Egy franciának pedig közöttük is kiugróan nagy. Ráadásul ennek az előnynek egy része soha nem évül el, nem halványodik. Őszintén szólva a Vendée Globe a franciák játéka, és ők nagyon vigyáznak arra, hogy ez így is maradjon.

Persze mindez nem jelenti azt, hogy Weöres Szabi ne juthatna magas szintre ebben a műfajban. Viszont nagyon nagy, elképzelhetetlenül kemény kihívás a szólóvitorlázást, a magányos óceáni harcot rögtön a csúcskategóriában, egy IMOCA 60-as fedélzetén kezdeni.

Ez Szabi legnagyobb hátránya! Viszont ennek a hátránynak a ledolgozása függ a leginkább személyesen tőle, ennek eltűntetéséért teheti a legtöbbet ő maga.

Szerencsére az eddig látottak, különösen a 2022-es Route du Rhum, és a 2023-as produkciói azt bizonyítják, hogy Szabi jól, sőt, kifejezetten nagy tempóban halad ezen az úton

A Vendée Globe-on 2024 novemberében majd rajthoz álló negyven résztvevő háttere, „vitorlás származása” nagyon sokféle, egymástól különböző. Akiknek a legsimább út vezetett ide – persze ez a „sima” jelző csak viszonyító, és nagyon-nagyon szőrmentén értendő –, azok a legmodernebb foilerekben gázolnak az élen. Szabi pedig egy 2007-ben született, a csúcsmenőkéhez képest lényegesen lassabb hajóban pedig a mezőny második felében.

Egy nemrégiben készített tanulmányban közölt adatok szerint az IMOCA 60-ban akkorát fejlődött a hajótervezés, és építés, hogy a legújabb foilerek nagyjából 50%-kal nagyobb teljesítményre képesek az olyan hagyományos hajóknál, mint a New Europe.

Ha Szabi a novemberi rajtig behozza a szólóvitorlás múlt hiányából fakadó minden hátrányát, akkor is később ér majd célba, mint a nagymenők. Pedig lehet, hogy addigra ugyanolyan jó teljesítményt tesz majd le az asztalra, mint azok. Meglátjuk.

Ruji



















 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!