Ferihegyi kamuhegy az EU csalás elleni hivatalának vizsgálata kapcsán

by Kassay Tamás

Több száz millió eurós kölcsön ügyében zajlik nyomozás, amelyet az Európai Beruházási Bank folyósított a Budapest Airportnak oly’ módon, hogy az a belső szabályzatukkal és az EU környezetvédelmi jogszabályaival is ellentétes. A gyanú szerint a bank egyik volt vezetője működhetett közre abban, hogy a pénzt ennek ellenére megkapja a budapesti repülőtér.

A Budapest Airport az ügyre reagálva azt közölte a Világgazdasággal, hogy az Európai Beruházási Bank (EBB) által lefolytatott audit során felmerült valamennyi kérdést tisztázta az EBB-vel.

Spabook vélemény: A helyzet az, hogy erről azok, akik a panaszt emelték az EBB-nél, ők erről nem igazán tudnak. Többek között Budapest lakosságának bevonásával széles körű társadalmi egyeztetést és környezeti hatásvizsálatot kellett volna lefolytatni, ám ilyen tevékenységről egyetlen újságcikk sem ír, ami felettébb kétségessé teszi, hogy netán a publicitást elkerülve történhetett volna meg a helyi lakosság széles körű bevonása (sic!).

Az OLAF vizsgálatának előzménye a Ferihegyi repülőtér fejlesztésére szánt EBB hitellel kapcsolatban 2021-re nyúlik vissza

2021-ben az Európai Beruházási Bank (EBB) Panaszmechanizmusa megállapította, hogy a Budapest Airportnak a bank által finanszírozott bővítése sérti az EU környezetvédelmi jogszabályait és a bank környezetvédelmi és társadalmi normáit.

A EBB Panaszkezelési Mechanizmusa a beadványt elbírálva arra jutott:

  • egyes projektelemek éghajlatra gyakorolt hatását nem az EBB társadalmi és környezeti szabványának megfelelően értékelték;
  • a légi forgalom és a szárazföldi közlekedés (tervezett) 50 százalékos növekedése légszennyezésre gyakorolt hatásának vizsgálatát elmulasztották;
  • a zajszennyezés és a projekt által érintett emberekre gyakorolt negatív társadalmi hatások felmérését és mérséklését elmulasztották;
  • nincs bizonyíték arra, hogy a projekt elemei megfelelnek a ​​környezeti hatásvizsgálatról szóló uniós irányelv előírásainak.

Az EBB civil szervezetek számára szervezett találkozóján az MTVSZ nemzetközi partnere, a Bankfigyelő Hálózat emlékeztette a Bank Igazgatótanácsát, hogy a projekt 2023 májusában továbbra is sérti a repülőtér környezetében élő emberek alapvető jogait.

Elmaradt a társadalmi egyeztetés és a környezeti hatásvizsgálat, ami jogsértő helyzetet eredményez

Felszólították az EBB-t, hogy gondoskodjon arról, hogy a projekt megfeleljen az EU-s környezetvédelmi jognak és a bank normáinak. Kérték, hogy a bank követelje meg az érdemi társadalmi egyeztetést és a környezeti hatásvizsgálatot a 200 millió eurós fejlesztési hitel biztosításához.

Hogy 2021 óta mi minden történt, abban számítok az oknyomozó újságíró kollégák segítségére, mindenesetre 2023 decemberében a Magyar Természetvédők Szövetsége és a Közép-magyarországi Zöld Kör, a budapesti nemzetközi repülőtér fejlesztéséhez nyújtott hitel kapcsán azzal a kéréssel fordult az Európai Beruházási Bank vezetőihez, hogy az EBB segítse a környezetvédelmi jog és a társadalmi részvételi normák érvényesülését.

A civil javaslatokat, követeléseket a reptér működése körüli jogi anomáliákat elemző, környezetvédelmi szakjogász által összeállított tanulmány támasztja alá. A tanulmány főbb javaslatait megküldték az EBB-nek és magyarul, illetve angolul is közzétették.

A helyzet az, hogy a 200 millió eurós hitel kétharmadát már lehívták a budapesti repülőtér fejlesztéséhez, ami furcsa helyzet, tekintettel arra, hogy a 2021-ben az EBB belső, saját panaszmechanizmusa állapította meg azt, hogy a reptér bővítése sérti az EBB normáit. Vélhetően a hitelt addig nem folyósíthatta volna, ameddig ezek a kétségek meg nem szűnnek és a megfogalmazott ajánlásokat végre nem hajtják a projektben.

A kérdés és a rejtély az, hogy hogyan történhetett ez mégis meg? Ennek a kérdésnek a vizsgálata kapcsán kerül képbe az EU csalás elleni hivatala (OLAF). Nyilvánvalóan valaki hozott és szignózott olyan döntést, amivel jóváhagyta a tranzakció(ka)t. A vizsgálat lesz hivatott megállapítani azt, hogy ezt kizárólag szakmai meggyőződésből, vagy esetleg személyes előnyök miatt tette.

Miért vizsgálják a Budapest Airportnak nyújtott hitelt?

Pénteken a Politico megírta: az EU csalás elleni hivatala vizsgálja az EBB hitelügyletét, amely egy 200 millió eurós kölcsönről szól és amit a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetőjének folyósítottak. A tranzakciót vizsgáló nyomozók legutóbb az Európai Beruházási Bank korábbi alelnökét, Vazil Hudákot hallgatták meg.

A Politico belső dokumentumokra hivatkozva azt állítja, hogy az OLAF azért vizsgálódik, mert az Európai Beruházási Bank munkatársai állítólagos „súlyos kötelességszegést” követtek el a Budapest Airportnak 2018-ban nyújtott 200 millió eurós hitellel kapcsolatban. Az újság súlyos dolgokat állít: arról értesültek, hogy Hudákot amiatt panaszolták be az OLAF-nál, mert személyes előnyökhöz juthatott a hitel jóváhagyásából. – írja a VG.

Az EBB egykori alelnöke bekerült a Budapest Airport igazgatóságába

A sors különös véletlenének lehetünk tanúi, hiszen Vazil Hudák volt szlovák gazdasági miniszter, aki 2016 októberétől 2019 októberéig az Európai Beruházási Bank közép- és kelet-európai részlegét vezette, -tehát akkor volt magas szintű döntéshozó, amikor 2018-ban a hitelt jóváhagyták Ferihegy számára-, 2020-ban bekerült a Budapest Airport igazgatóságába. Vazil Hudák visszautasította a vádat, azt tévesnek és valótlannak nevezte. Az OLAF szóvivője annyit közölt, hogy nem kommentálnak konkrét ügyeket. 

A panaszban az is olvasható, hogy a ferihegyi repülőtér bővítése – amelyet ebből a hitelből is finanszíroznak –, nem felelt meg a környezetvédelmi és más előírásoknak. Hudák úgy nyilatkozott, hogy semmiféle ilyen problémáról nem tud. Az OLAF tisztviselői pont erre voltak kíváncsiak, tudni akarták, hogy valóban nem felelt-e meg teljes mértékben a projekt a bank normáinak, és hogy Hudák gyakorolt-e bármilyen nyomást a pénzintézet munkatársaira, hogy a hitel értékelési folyamata során ne vegyenek figyelembe bizonyos kritériumokat.

Spabook vélemény: Nagyon érdekes, hogy Hudák nem tud ilyenről, hiszen évtizedes küzdelmet folytatnak a civilek, jogvédők és Budapest érintett lakossága több kerület bevonásával, akik éveken át, folyamatosan küldték és küldik a jelzéseket, megkereséseket, panaszokat, mind a magyar minisztériumok, hatóságok és üzemeltetők, valamint minden olyan érintett felé, akinek a budapesti reptér fejlesztéséhez köze lehet.

Ha pedig esetleg ilyen panaszokról nem is tudott vezetőként, szerintünk akkor is észlelnie kellett volna, amit az EBB belső vizsgálata utólag igazolt is: hiányzott a társadalmi egyeztetés, valamint a környezetvédelmi hatástanulmány dokumentációja, hiszen ezek elmaradtak.

Az ügy jelenleg az első gondolatainktól eltérően valójában nem az épp aktuális reptérvásárlás kérdéskörét teszi izgalmasabbá, hanem egy óriási nagy felkiáltójel, hogy vannak még olyan szervezetek és kontrollok, amik megakadályozni hivatottak azt, hogy emberek jogait sértő módon valósulhassanak meg üzleti fejlesztések. A kiemelt kormányzati beruházások esetében sok esély nincsen bármit is megállítani, de ha valamihez EBB hitelt igényelnek, akkor bizony az EBB hitel nem jár olyan projektnek, ami jogsértő.

Az OLAF vizsgálat ténye önmagában sokat mond, és hatalmas siker és remény az átlagemberek számára, hogy van esélyük jogi eszközökkel harcolni a saját jogaikért. És, hogy mi a probléma a reptér további bővítésével?

Óránként 16 gépmozgás történik, tehát nagyjából 3,8 percenként közlekednek repülőgépek Budapesten

A reggeli csúcsidőszakban, amit Budapesten nagyrészt a greenwashing nagydíjas fapados légitársaságok generálnak, reggel 6 és fél 7 között szinte percenként követik egymást a felszálló gépek, elsöprő többségben Budapest déli kerületeit terhelve, egy indokolatlan „S” kanyaros felszállási útvonalat követve a 9, 10, 11, 14, 21, 22. kerületek felett, emberek ezreinek alvását megzavarva. Aki tud aludni, hiába örül, mert a szállópor koncentráció növekedése és a légszennyezettség növekedése őt is érinti és számára is egészségkárosító hatással bír! Ezt Amszterdamban már alaposan vizsgálták és a tanulmány eredményei mondhatni elszomorítóak.

A turizmus világának inspiráló híreiért csatlakozz csoportunkhoz, kövess Instán és TikTok-on is, iratkozz fel hírlevelünkre!

Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. Elfogadom Bővebben