Szellemflotta – Az Oroszországot sújtó szankciók kikerülésére

Mit jelent a “SZELLEMFLOTTA”  kifejezés, az oroszoknak a szankciók kikerülését segítő olajat vagy gázt fuvarozó tartályhajók kapcsán?

Az orosz–ukrán háború kitörése után a nyugati világban elrendelt oroszellenes szankciók 2022-ben többek között megtiltották orosz kereskedelmi hajók kikötését a szankcionáló országok kikötőiben, majd az orosz olaj szállításának megakadályozására az európai hajózási és biztosítási társaságoknak megtiltották a nyersolaj szállítását, illetve ezen szállítmányok biztosítását, ha az olaj drágább hordónként 60 dollárnál. A szankciók Európából, az Európai Unióból indultak, de csatlakoztak a G7 országok is.

Ezen országok fősodratú sajtótermékei úgy festették  le a helyzetet, hogy ezzel megbénul az orosz kőolaj szállítása a világban, és ez majd nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az orosz gazdaság összeomlik, ami belpolitikai változásokat okoz, és Oroszország térdre kényszerül.  Ez körülbelül annyira volt reális elképzelés, mint például az, hogy a Leopard vagy az Abrams tankok legyőzhetetlenek az orosz haderő számára…

 

Oroszország elsősorban villámgyorsan új piacokat talált a kőolaj értékesítésére. Majd megszervezték ennek szállítását is. Ennek is köszönhetően 2023-ban Oroszország olajbevételei nem csökkentek, hanem a bevételük nagyobb lett, mint korábban. De itt, most csak a szállításról szól a cikk. Ahogy az iráni olaj exportját nem tudták megfojtani az évek óta létező szankciós rendelkezések, úgy az oroszok is gyorsan megtalálták a megoldást. Feltehetően készültek is rá már azelőtt, hogy a seregeik 2022 februárjában átlépték volna az ukrán határt.

Az orosz olajnak a nyugati árplafonon kívüli szállítása technikailag nem illegális, ha a hajók nem vesznek igénybe nyugati hajózási, pénzügyi és biztosítási szolgáltatásokat. Így az orosz nyersolaj eljut Indiába, Kínába, és a világ bármely részébe. Az indiai és kínai olajfinomítókban feldolgozzák, majd tovább adják akár a szankcionáló országok valamelyikébe.

Már 2022 őszén-telén megjelentek az első cikkek arról, hogy az orosz olajat bizonytalan, vagy azonosíthatatlan tulajdonú, öreg tartályhajókból álló flották szállítják a tengereken, amelyek gyakran az AIS-t kikapcsolva, rejtekezve haladnak (minek, ha nem illegálisak?). A cikkek kezdetben százhajósra tették ezt a flottát, majd az idő múlásával írtak már 400 tankerről is. Általában minél nevesebb a sajtóorgánum, annál magasabb ez a szám. (Ez persze nem statisztika, hanem csak szubjektív megállapításom, érzésem a cikkek között keresgélve) Az európai és észak-amerikai sajtó nevezte el ezt “szellem- vagy árnyékflottának”, esetleg “fekete” flottának. Belefoglalva természetesen azt a képet is, hogy az ide sorolható hajók micsoda veszélyt jelentenek a környezetre, hiszen ezek öreg, a nagy piacvezető hajóstársaságok flottáiból leselejtezett darabok. Amelyek ugye bármikor elsüllyedhetnek, környezeti katasztrófát okozva.

A hevesebb tollforgatók arról is írtak, hogy miként lehetne ezt “betiltani”, megbüntetni. Színpadi alkotásokban ilyenkor fordul a széksorok felé a közönségnek kiszóló szereplő, halkan súgva, hogy “sehogy”. Mert nem szabálytalan, mert a világ hajózása így működik, amint arról szó lesz.

Az egész világ hajózásának nagy többsége olyan, mint a “szellemflotta”

Az oroszok természetesen felkészültek a korlátozásokra. Valóban létrehoztak nyilván nem nyíltan orosz tulajdonú cégeket, amelyek felvásároltak használt hajókat. Ilyen lehet például a Gatik Ship Management nevű korábban nem ismert cég, amely a Financial Times szerint egy év alatt másfél milliárd dollárt költött használt, közepes méretű, 16-17 éves “Aframax” tartályhajók vásárlására.

Ez nem volt titok. Nem is lehetett volna az, mert 2022-ben az így megugró kereslet miatt a használt tartályhajók ára a szokásoshoz képest az egekbe szökött.

Ezek 80-120 ezer tonnás tankerek, és a kategória neve a Shell Oil által a szállítási szerződési feltételek szabványosítására 1954-ben bevezetett  Average Freight Rate Assessment (AFRA) elnevezésű tartályhajó-díjszabási rendszeréből származik.

Aframax kategóriájú tanker

A The Guardian egy 2023 augusztusában megjelent cikkében Michelle Wiese Bockmann a Lloyd’s List Intelligence vezető elemzője szerint:

A környezeti veszélyek illusztrálására a lap egyébként a Le Monde honlapjára hivatkozva – ahol látható is az égő tartályhajó – a 27 éves Gabonban bejegyzettt Pablo nevű tartályhajón történt robbanást említi. Az az öreg tanker feltehetően iráni olajat szállított, amikor tűz ütött ki a fedélzetén, és nem állítja a cikk, hogy az orosz “szellemflotta” része lett volna. Éppen csak úgy tűnik, mintha, ha az ember kicsit is felületesen olvassa az írást.

Nem feltűnő, de a feljebb említett cikk 16-17 éves Aframax tankerek megvásárlásáról beszél. Márpedig az ilyen korú hajók nem borzasztóan öregek, nem csak vízen úszó életveszélyes rozsdahalmok, hanem teljesen átlagos, használható szállítóeszközök. Nyilván a modernebb hajók például kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, de az ilyen korú hajókat csak a vezető szállító cégek adják el, mert ők elég tőkeerősek ahhoz, hogy modern, korszerű flottával szállítsanak.

De mi történik a 16-17 éves “levetett”, “öreg” tankerekkel?

Természetesen tovább üzemelnek más hajóstársaságok tulajdonában. Ugyanis ezek a hajók nem kirívóan öregek!

A statista.com szerint a világ tengerein dolgozó kereskedelmi hajók átlagos életkora 2022-ben húsz év felett volt, természetesen típusoktól függően. A legöregebbek a hagyományos teherhajók, amelyek átlagos életkora 27 év, és 58 százalékuk idősebb 19 évnél. A tankerek esetében ez az arány 34 százalék. A konténerszállítók esetében például 19.

Tehát egy 16-17 éves Aframax tanker nem túlzottan öreg, hiszen a világ összes tankerei között életkorban az 50-60 százalékos sávba esik. Gusztusos újságírói fogás annak igazolására, hogy ezek a hajók mennyire környezetveszélyesek egy 27 éves darab balesetét felemlegetni. Természetesen a “16-17 éves”, illetve a “27 éves” szavakat ilyenkor jó pár bekezdéssel eltávolítva egymástól, számítva a felületes olvasói szokásokra.

Mennyi a szankciókat betartó hajók száma?

A fősodratú médiumokban a szankciók kapcsán megjelenő  cikkek azt a hatást keltik, mintha a világ nagy része az oroszok ellen egységbe forrott volna, ami messze nincs így. A szankciókat betartó országok lényegében a G7-be tartozók, néhány, elsősorban nyugati típusú demokráciában működővel, illetve kisebb szoros szövetségessel kiegészülve. Ezek az országok az összesített gazdasági és politikai súlyukhoz hasonlítva a tengerhajózásban sokkal kisebb részt uralnak. Egyszerűen azért, mert a hajós vállalkozók a cégeiket és hajóikat a tevékenységüket segítő adózású országokban regisztrálják.

Így történhet meg az, hogy a G7 országok – ebben a statisztikában beleszámítva az Európai Unió összes nemzeti flottáját is – a tengereken szolgáló kereskedelmi hajók űrtérfogatát, tehát lényegében a szállítási kapacitásokat tekintve mindössze 14 százalékot birtokolnak.

Íme az adatok: Amerikai Egyesült Államok 0,6%, Egyesült királyság 0,6%, Franciaország 0,6%, Japán 2,1%, Kanada 0,1%, Németország 0,5%, Olaszország 0,8%, és az Európai Unió többi országának összes kereskedelmi flottája 8,7%.

A legnagyobb regisztrált flották: Libéria 16,8%, Panama 16%, Marshall-szigetek 12,1%, majd ezután következik Hongkong, Szingapúr, Málta, és csak hetedik például Kína a maga 4,3 százalékos részesedésével.

Az élen álló “hajós nagyhatalmak” annak köszönhetik pozícióikat – amely jelentős részét teszi ki gazdaságaik jövedelmének – hogy természetesen jelentős adókedvezményeket biztosítanak a náluk regisztrált hajókra, valamint nem követelnek meg olyan szintű biztonsági előírásokat, nem írnak elő olyan szigorú biztosítási feltételeket, mint például az Európai Unió tagországai. Ezért aztán a hajós vállalkozók – akik persze jórészt a G7-ek állampolgárai – ezeket a hajós adóparadicsomokat használják. Ők pedig, azokkal a hajókkal legálisan szállítják ide-oda az orosz kőolajat (és gázt).

Nem kell hozzá különleges “szellemflotta”

Ismét csak Michelle Wiese Bockmannt idézve: “Vannak szabályozási hézagok, és hiányosságok, amelyek megakadályozzák a szankciók betartatását. Ha például a tankered Panamában van bejegyezve, az egyébként egyhajós céged libériai székhelyű, a hajót irányító diszpécser egy indiai bevásárlóközpontban van, alacsony fizetésű fülöp-szigeteki legénységgel hajózik,  Oroszországban rakodik be, és Kínában ki, mindehhez egy ügyes biztosító társasággal szerződik, amelynek a Seychelle-szigeteken van… mit kezdjen ezzel a nemzetközi szabályozás, és a szankciók?”

Persze az oroszok sem szeretnek semmit a véletlenre bízni, ezért aktívan tettek és tesznek arról, hogy biztosan a rendelkezésükre álljanak a megfelelő szállítóeszközök. Ezzel a cikkel csak azt szeretném illusztrálni, hogy ehhez nem kellett feltalálják a spanyolviaszt, egyedülállóan settenkedő megoldásokat alkalmazni. A világ kereskedelmi hajózásának jellemzői, önmagában annak szerkezete, tulajdonképpen lehetetlenné teszi azt, hogy néhány ország politikusainak elhatározása elzárja a lehetőséget valakik elől. Például Oroszország vagy Irán elől.

A politikusoknak és az őket kiszolgáló sajtómunkásoknak csak arra van lehetőségük – erre viszont sajnos az információdömping bosszantóan erősödő esélyt ad -, hogy azt a látszatot keltsék, mintha iszonyúan korlátozták volna például Oroszország  mozgásterét. Miért jó ez nekik? Nos, ez már egy egészen másik és sokkal alaposabb okoskodás témája lehetne. Valaki másnak.

Ruji

 

 

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!