Konténerhajó döntötte romba a baltimore-i hidat

Áramkimaradás, manőverképtelenség

Ma, február 26-án, helyi idő szerint éjjel 1 óra 26 perckor az Egyesült Államokban a baltimore-i Patapsco folyón (Maryland) egy szingapúri zászló alatt futó konténerszállító hajó nekiütközött a két és fél kilométer hosszú Francis Scott Key híd egyik fő pillérének, és a szerkezet összeomlott.

Francis Scott Key Bridge középső, most leomlott 366 méter hosszú szelvénye a világ harmadik leghosszabb gerendahídjának központi eleme volt. A hídon naponta harmincezer gépjármű haladt át. A baleset éjjel történt, így kisebb volt a forgalom, de nem volt üres. A hídon építőmunkások dolgoztak, és autó is hullott a mélybe, de egyelőre a mentést végzők nem tudják megmondani, hányan kerülhettek a folyóba. Az 1977-ben épült híd a legmagasabb pontján 55 méterrel feszült a víz felett.

Friss hír este 20.00-kor: A hajó személyzete mayday jelzést adott le másfél perccel az ütközés előtt, így hamar sikerült a hidat lezárni a forgalom elől, ami sok életet mentett meg. 

A mentés vezetője szerint két embert sikerült kihúzni a folyóból, egyiküket nagyon rossz állapotban, a másikat lényegében sértetlenül. Legalább heten, de akár huszan is dolgozhattak a hídon, és a szonáros vizsgálatok azt mutatják, hogy gépkocsik is vannak a leomlott roncsok alatt a vízben, de nem tudják pontosan, hogy mennyi. A mentés most is zajlik, de nem táplálhatnak túl sok reményt újabb élő áldozatok megtalálására, mert a víz hideg, amelyben hamar a kritikus szint alá hűlhet egy ember teste.

Egyes magyar híradások arról is szóltak, hogy a hajó kigyulladt, és elsüllyedt, ám ilyesmi nem történt. Olajszennyeződésről is tudósítottak különféle médiumok, ám ez sem látszik a a hajóról és a környezetéről készült drónfelvételeken. Az indiai Wion adó órákon át folyamatosan közvetített a helyszínről. A hajón senki sem sérült meg.

A balesetet a Dali nevű konténerhajó okozta, amely Ázsiába, Sri Lanka, Colombo kikötője felé kelt útra a rakományával. A Dali 110 000 tonnás, 289 méter hosszú, 50 méter széles. Dél-Koreában a Hyundai Heavy Industries üzemében 2015-ben épült.

A Dali nem először okoz balesetet. 2016-ban Antwerpenben a tatjával a partfalnak ütközött. Akkor hajóvezetői hiba történt, amelyben vétkezett a hajó vezetője és a révkalauz is.

A következő videó 7 perc 20 másodpercen át mutatja a baleset kialakulását és megtörténtét

5 perc 20 másodperccel az ütközés előtt – a videóban 1.23-nál – kialszanak a hajó fényei. 2 perccel később újra meggyulladnak a fények. A hajó elkezdt jobbra, a pillér felé fordulni. Az említett felvételen látható, amint balra hátul erős füst tör fel, ami jöhet a hajó kéményéből, például akár a motorok erős hátramanetben hajtása miatt. De lehetett bőven más oka is. Ugyanakkor, az erős hátramenet okozhatta a hajó oldalra fordulását is….
2 perccel az ütközés előtt a fények újra kialszanak a hajón, de bő fél perccel később már újra világítanak. Lehet, hogy segédgenerátorok révén. Ám a hajót megállítani, vagy a hídlábnak vezető úttól eltéríteni nem tudják. Ekkor autók fényei látszanak a felvételen, ahogy mennek át a hídon, ám ezek a kocsik még a baleset előtt kifutnak a képből, feltehetőn ők átértek még a túlpartra.
Helyi idő szerint 1 óra 26 perckor a Dali a hídpillérnek ütközött. Ez a felvételen 5.41-nél látható. A híd húsz másodperc alatt összeomlott.

Csak az ütközés és a híd összeomlása







 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!